קירות ירוקים לצמחיה מטפסת – היתרונות, האתגרים והמגמות

בעידן בו הערים מתרחבות  לממדי ענק, ואוכלוסיית העולם מתמקדת בעיקר באזורים האורבניים, הבעיה של התמודדות עם איכות האוויר, העלייה הקיצונית  של הטמפרטורות והרעש הגובר ברחובות העיר מגיעה באופן קבוע אל הכותרות הראשיות בעיתונים ובתוכניות הטלוויזיה. קירות ירוקים מציעים פתרון מבריק בפשטותו: שילוב הרמוני בין האדם לבין הטבע באופן שיהווה תוספת אסתטית ופונקציונלית לחיי היום-יום, מתוך הכרה של הצורך לשמר את הסביבה הטבעית ולהגן עליה.

 

מהו קיר צמחים ירוק?
קיר ירוק הוא קיר שמכיל צמחיה הגדלה באופן אנכי. קיימות מספר טכניקות ליצירת קיר ירוק, אך בכל המקרים מדובר בשיטה שמאפשרת לצמחים לצמוח ולהתפשט על פני הקיר'
הקיר היקור יכול להיות מחובר לאדנית מתכת או אדנית קורטן ולהוות המשך ישיר ליצירת קיר ירוק.

 

קירות ירוקים משמשים למגוון מטרות:

  • אסתטיקה – קיר הירוק, בו הצמחייה מטפסת ומתפשטת, משדר אווירה של חיוניות וטבעיות, המוסיפה לחלל מראה קסום. עיצוב קירות ירוקים מעניק לכל חלל טאץ' מיוחד, המשלב בין עיצוב מודרני לבין אלמנטים טבעיים. בין אם מדובר בקיר צמחיה מטפסת בסלון הבית, קיר צמחים בבית הקפה או קיר ירוק למרפסת, המראה הייחודי המתקבל, מעניק למתבונן רגשות של רוגע ונינוחות. קירות ירוקים הופכים לחלק אינטגרלי מהעיצוב הכללי, וכל חלל למקום בו אנשים מרגישים בו רגועים ושלווים יותר.
  • חסכון באנרגיה – הקירות הירוקים אינם מספקים רק פתרון אסתטי, אלא גם פונקציונלי – חסכון באנרגיה. כשהצמחייה מכסה את הקיר, היא פועלת כבידוד טבעי שמסייע להפחתת הצורך בקירור או בחימום החלל הפנימי. בקיץ, הקירות הירוקים יכולים להפחית את הטמפרטורה בחלל הבניין, ובכך להפחית את הצורך במערכות הקירור. בחורף, הם מספקים שכבה נוספת שמונעת מהחום לברוח החוצה. דבר זה מביא להפחתה משמעותית בהוצאות האנרגיה.
  • תרומה לסביבה – צמחים על הקיר הם לא רק יפים לעין; הם גם מציעים תועלת סביבתית משמעותית. הם מסייעים בסינון האוויר; הצמחייה על הקיר סופחת גזים מזהמים ומשחררת אוויר נקי, ובכך תומכת בהפחתת זיהום האוויר. בנוסף, קירות הירוקים מפעילים תהליך של פוטוסינתזה, התומך בהפחתת כמויות הפחמן הנמצאות באוויר.
  • בידוד רעש – אחת התועלות המפתיעות והמשמעותיות של קירות ירוקים היא היכולת לבלוע ולבלום רעשים. הקירות הירוקים מתפקדים כמסננים אקוסטיים ומפחיתים את רמות הרעש באזור הסמוך להם. הצמחייה מסוגלת לספוג ולהפחית את הרעש הנפוץ בסביבות עירוניות, כמו רעשי דרך, תנועה, ואף רעשי בנייה. כאשר מתכננים את הקיר הירוק במטרה לבלום רעש, כדאי לשקול את מיקומו ביחס למקור הרעש, את גובה הקיר ואת סוג הצמחייה המתאימה למטרה זו. קירות ירוקים יכולים להוות פתרון אפקטיבי במיוחד באזורים החשופים לרעשים גבוהים ובמרחבים הדורשים שקט ורוגע, כמו בתי ספר, בתי חולים ובתים פרטיים.|

 

מהם המקומות המתאימים לקירות ירוקים?
קירות ירוקים הם פתרון גמיש שיכול להתאים למגוון מקומות. להלן מספר מקומות שמתאימים להקמת קיר ירוק:

  1. קיר ירוק בבית – ניתן למצוא קיר ירוק למרפסת, לגינה הפרטית ואפילו בתוך הבית עצמו במידה ויש מספיק תאורה.
  2. משרדים – בחלל הכניסה, במסדרונות או אפילו בחללי העבודה על מנת לשדרג את האסתטיקה ולשפר את איכות האוויר.
  3. מסחר – בקניונים, במסעדות ובחנויות, כדי להוסיף למקום טאץ' טבעי ואטרקטיבי.
  4. אזורים ציבוריים – פארקים, תחנות רכבת ועוד.
  5. חניונים – בקירות החניון או בתוך חניונים תת-קרקעיים לשיפור איכות האוויר והאסתטיקה (יש לבצע בדיקה האם התאורה במקום מספיקה לצמחייה).
  6. בתי ספר – ליצירת סביבת למידה חיונית, מזמינה ואנרגטית.
  7. גגות – הפיכת הגג לגן אנכי, שיכול להיות חלק ממערך גג ירוק.
  8. גדרות ומחיצות – הפיכתן למסך צמחיה, שיכול לשמש גם לסינון רעשים.
  9. בתי חולים – לשיפור איכות האוויר וליצירת אווירה מרגיעה למטופלים ולביקורים.
  10. אזורי תעשייה – לסיוע בהפחתת הזיהום הסביבתי וליצירת מראה מעוצב יותר.

כאשר מתכננים קיר ירוק, חשוב לבחון את התנאים המקומיים, כולל תנאי האור, הרוח והמים, כדי להבטיח שהצמחייה תתפתח באופן הטוב ביותר , שילוב של קיר ירוק המחובר למיכל שתיה  יוצר תוצאה מרהיבה של צמחיה

 

איזה צמחים אפשר לגדל בקיר ירוק?
כאשר אנו בוחרים צמחים לקיר ירוק, חשוב להתחשב בכמה גורמים: אזור הגידול הגיאוגרפי, תנאי האור (שמש מלאה, חצי-צל, צל מלא) השקיה, והתחזוקה. צמחים פופולריים לגידול הם: שרכים, צמחים מטפסים, צמחי תבלין ועוד. כמו כן ניתן לבחור בצמחיה מלאכותית

 

מהם האתגרים העומדים בתכנון קיר ירוק?
בתכנון, הקמה ותחזוקת קירות ירוקים יש מספר אתגרים. ההחלטה להקים קיר ירוק היא רק השלב הראשון בתהליך, וההצלחה בפרויקט כזה תלויה בהתמודדות עם האתגרים הבאים:

  1. תנאי אקלים: קירות ירוקים צריכים להתמודד עם תנאי אקלים מסוימים – בחירת הצמחים המתאימים היא קריטית לצמחיה ירוקה ובריאה.
  2. מערכת השקיה: חשוב להתקין מערכת השקיה אוטומטית ואמינה שתשקה את הצמחים במינון המדויק הדרוש להם.
  3. תחזוקה – קיר ירוק דורש תחזוקה תדירה. זה כולל השקיה, גיזום, הסרת צמחים מתים ועוד.
  4. משקל ותמיכה – קיר ירוק, כולל מרכיבים רבים מעבר למבנה עצמו (אדמה, מים וצמחים), ועלול להיות כבד מאוד. הבנייה והתמיכה של הקיר דורשות תכנון מדויק.
  5. התמודדות עם מזיקים – כמו כל גינה, גם קירות ירוקים עשויים להיות חשופים למזיקים כמו חרקים, פטריות וחיידקים.
  6. השפעה על הבנייה – הקיר הירוק יכול להשפיע על הבנייה אליה הוא מחובר, בין אם מדובר בלחות, במשקל או בהתמודדות עם פיצולים והתפשטות של שורשים.
  7. השקעה כלכלית – למרות היתרונות הרבים, הקמה ותחזוקה של קיר ירוק עלולה להיות יקרה למדי.

 

קירות ירוקים, מיכלי שתילה אדניות מתכת  הם החידוש האחרון בתחום העיצוב האורבני, הם מציעים יותר מאשר מראה אסתטי, הם משלבים בתוכם טכנולוגיה, אקולוגיה, וקיימות בדרך שמשפרת את איכות החיים בסביבה העירונית. קירות ירוקים מהווים לא רק דרך להביא את הטבע אל תוך העיר, אלא גם לפעול לטובת הסביבה, חסכון באנרגיה ושיפור איכות האוויר.

אם ברצונכם לשמוע עוד על התקנת קיר ירוק , אתם מוזמנים לפנות אלינו לטלפון: 03-96134415 ונשמח לתת לכם ייעוץ בנושא.

צור קשר